Záhradná Železnica Suchá
ZŽS v rozchode 300 mm a narodená 15. 10. 2010
Záhradná železnička Suchá ,,ZŽS“. Jej stavba bola začatá 15. 10. 2010 po konzultácii s projektantmi Jozef Jung, Adam Krajčovič - rodáci zo Suchej. Stavba ZŽS bola rozdelená do viacerých etáp. Prvá etapa bola v dĺžke 10m jednej výhybky a mosta cez jazierko.
Vo februári 2011 bol vyrobený prvý vagón ,,ponvagel“ . Taktiež sa začala výstavba druhej etapy ZŽS, kde bola dráha predĺžená o ďalších 12m. Na koľajisku bol zabudovaný prechod so závorami i krížom. Tretia etapa sa začala dňa 1. 7. 2011.
Koľajisko bolo predĺžené o 18m. Vyrobil sa ďalší vagón ,,klaničak“ a boli vyrobené šasi na lokomotívu. V novembri 2011 bola začatá výroba lokomotívy, ktorá trvala dva mesiace. V tomto mesiaci pokračovala výstavba koľajiska v dĺžke 10m. Po získaní koľajníc sa v práci pokračovalo v marci 2012. Boli položené ďalšie dve výhybky a koľajisko rozdelené na tri dráhy.
Prvú skúšobnú jazdu absolvovali: Jozef ml., Adriána a Jozef st.
Celková dĺžka železnice ku dňu 25. 3. 2012 je 74m.
Dňa 6,7,8. Apríla bolo vybudované depo – skanzem ZŽS.
5. 5. 2012 - zhotovený nový vagón z nízkymi bočnicami, zhotovená nová prevodovka do mašiny (1:4)
12. 5. 2012 - prerobený vagón z nízkymi bočnicami na repliku repného vagónu Trnavského cukrovaru, predĺžená odstavná koľaj o 2m (pri depo skanzeme)
4. 8. 2012 - namontovaný znak loko Jung
Novinky v roku 2013!
Bolo na ZŽS prevedených veľa zmien.prvý okruch trate bol dokončený,boli prerobené vagóne(kiplora a klaničák),začala sa výstavba druhého okruhu. v areáli ZŽS bola položená trať o rozchode 600mm a o dížke cca 16 metrov.Na trati sa nachádza i jedna točňa.No vagón "kiplora" je zatiaľ len vo výrobe.
Ku dňu2.9.2013 je celkový stav dĺžky 300-vky cca 120 metrov.Do budúcna sa plánuje predĺžiť ešte o nejakých 15 metrov.Taktiež sa plánuje predĺženie 600 mm traťe.Sú v pláne aj vagóniky na túto trať,ale zatiaľ máme len zapožičaný banícky drevený hunt z lesnej železničky Katarínka - s ktorou spolupracujeme a jeden ponvágel na ktorom sa pracuje.
Dňa 21.9.2013 bola postavená naša kiplora na koľajisko zžs..koryto s kiplory je pôvodné,nápravy sú dodané z iného vagóna a podvozok je vyrobený.
Blíži sa koniec roku 2013.Môžme povedať že na zžs bolo dosť vecí obnovených a veľa pribudlo.Začala sa stavať 600-vka a dosť sa rozrastá.pribudla kiplora, dopravné značenia,nejaké exponáty ,.. V ďalšom roku by sme chceli prerobiť našu kiploru na brzdenú,vyrobiť a zabudovať výhybku,predĺžiť 600 mm trať,vozový park zväčšiť o jeden oplenový vagón a drezinu, a postaviť prechodné depo pre 600 mm trať. Je potrebné aj prerobiť podvozok z lesnej železnice Katarínka na brzdený,a mnoho iných prác pre " lžk ".Plánov je veľa,tak sa snad niečo z toho uskutoční..