ZŽS v rozchode 300 mm a narodená 15. 10. 2010

 

Záhradná železnička Suchá  ,,ZŽS“. Jej stavba bola začatá 15. 10. 2010 po konzultácii s projektantmi Jozef Jung, Adam Krajčovič - rodáci zo Suchej. Stavba ZŽS bola rozdelená do viacerých etáp. Prvá etapa bola v dĺžke 10m jednej výhybky a mosta cez jazierko.

Vo februári 2011 bol vyrobený prvý vagón ,,ponvagel“ . Taktiež sa začala výstavba druhej etapy ZŽS, kde bola dráha predĺžená o ďalších 12m. Na koľajisku bol zabudovaný prechod so závorami i krížom. Tretia etapa sa začala dňa 1. 7. 2011.

Koľajisko bolo predĺžené o 18m. Vyrobil sa ďalší vagón ,,klaničak“ a boli vyrobené šasi na lokomotívu. V novembri 2011 bola začatá výroba lokomotívy, ktorá trvala dva mesiace. V tomto mesiaci pokračovala výstavba koľajiska v dĺžke 10m. Po získaní koľajníc sa v práci pokračovalo v marci 2012. Boli položené ďalšie dve výhybky a koľajisko rozdelené na tri dráhy.

Prvú skúšobnú jazdu absolvovali: Jozef ml., Adriána a Jozef st.

Celková dĺžka železnice ku dňu 25. 3. 2012 je 74m.

Dňa 6,7,8. Apríla bolo vybudované depo – skanzem ZŽS.

5. 5. 2012 - zhotovený nový vagón z nízkymi bočnicami, zhotovená nová prevodovka do mašiny (1:4)

12. 5. 2012 - prerobený vagón z nízkymi bočnicami na repliku repného vagónu Trnavského cukrovaru, predĺžená odstavná koľaj o 2m (pri depo skanzeme)

4. 8. 2012 - namontovaný znak loko Jung

 

 

Novinky v roku 2013!

Bolo na ZŽS prevedených veľa zmien.prvý okruch trate bol dokončený,boli prerobené vagóne(kiplora a klaničák),začala sa výstavba druhého okruhu. v areáli ZŽS bola položená trať o rozchode 600mm a o dížke cca 16 metrov.Na trati sa nachádza i jedna točňa.No vagón "kiplora" je zatiaľ len vo výrobe.

Na 300mm traťi bola predĺžená odbočka na stanicu Studienka.Tu bola vybudovaná aj replika starej studne.

Ku dňu2.9.2013 je celkový stav dĺžky 300-vky cca 120 metrov.Do budúcna sa plánuje predĺžiť ešte o nejakých 15 metrov.Taktiež sa plánuje predĺženie 600 mm traťe.Sú v pláne aj vagóniky na túto trať,ale zatiaľ máme len zapožičaný banícky drevený hunt z lesnej železničky Katarínka - s ktorou spolupracujeme a jeden ponvágel na ktorom sa pracuje.

Dňa 21.9.2013 bola postavená naša kiplora na koľajisko zžs..koryto s kiplory je pôvodné,nápravy sú dodané z iného vagóna a podvozok je vyrobený.

 

Blíži sa koniec roku 2013.Môžme povedať že na zžs bolo dosť vecí obnovených a veľa pribudlo.Začala sa stavať 600-vka a dosť sa rozrastá.pribudla kiplora, dopravné značenia,nejaké exponáty ,.. V ďalšom roku by sme chceli prerobiť našu kiploru na brzdenú,vyrobiť a zabudovať výhybku,predĺžiť 600 mm trať,vozový park zväčšiť o jeden oplenový vagón a drezinu, a postaviť prechodné depo pre 600 mm trať. Je potrebné aj prerobiť podvozok z lesnej železnice Katarínka na brzdený,a mnoho iných prác pre " lžk ".Plánov je veľa,tak sa snad niečo z toho uskutoční..

Skanzem zžs

Súčasťou zžs je aj malý skanzen s poľnohospodárskou tematikou.Nachádzajú sa tu rôzne doteraz zachovane staroveké poľnohospodárske stroje,ktoré sú zakúpené od rôznych majiteľov,alebo sú darované.